.

27 Jun 2009

SUAMI NYATA HASRAT CERAI


Fikrah Dr. Salam, Harian Metro

SOALAN

APAKAH pendapat Dr jika suami pernah berkata kepada saya, 'selepas bersalin, saya (suami) akan ceraikan awak'.

Suami juga pernah bercerita mengenai hasratnya untuk menceraikan saya selepas bersalin kepada ibunya. Adakah talak akan jatuh selepas saya bersalin?


KELIRU,
Johor.


JAWAPAN

TALAK tidak jatuh dengan kata-kata itu kerana ia hanya berupa hasrat. Talak jatuh apabila suami benar-benar mentalakkan anda selepas bersalin seperti katanya 'aku talak engkau dengan talak satu'.

Seorang suami hendaklah berfikir semasak-masak sebelum menceraikan isterinya. Talak adalah jalan penyelesaian terakhir dalam krisis rumah tangga.

Allah berfirman, maksudnya: "Wahai Nabi! Apabila kamu - (engkau dan umatmu) hendak menceraikan isteri-isteri (kamu), ceraikanlah mereka pada masa mereka dapat memulakan idahnya, dan hitunglah masa idah itu (dengan betul) serta bertakwalah kepada Allah, Tuhan kamu. ..." (al-Quran, al-Talaq- 65: 1)