.

17 Jun 2009

JANGAN BERMAIN DENGAN LAFAZ TALAK

Bicara Agama, Utusan Malaysia

Soalan

BARU-baru ini saya ada berselisihan faham dengan suami yang disebabkan kerana tiada kepercayaan dalam hubungan. Dalam pergaduhan tersebut saya telah mendesak suami menceraikan saya dan disebabkan desakan saya bertalu-talu (sebanyak empat kali) suami saya telah mengeluarkan perkataan berbunyi, “Abang ceraikan.” Itulah yang saya dengar pada ketika itu.

Pada keesokan harinya bila keadaan kembali tenang saya telah bertanya akan status hubungan perkahwinan kami pada suami, akan tetapi dia menyatakan tidak bermaksud menceraikan saya dan hanya akan menceraikan saya jika saya benar-benar mahukannya.

Saya keliru dan tidak pasti sama ada perkahwinan kami sah atau tidak. Mohon tuan beri penjelasan mengenai status perkahwinan kami ini?


Jawapan

Dalam situasi yang dinyatakan, tidak jatuh talak kerana si suami tidak berniat untuk menceraikan isterinya. Oleh yang demikian, dalam hal talak, janganlah dipermain- mainkan atau mudah diucapkan oleh setiap pasangan kerana implikasinya amat berat bagi hubungan suami isteri.

Oleh itu, setiap pasangan suami isteri, hendaklah bersabar dan amalkanlah bermusyawarah jika timbul sesuatu masalah dalam rumah tangga.

Untuk makluman anda, Islam mengajar etika dan menjatuhkan talak.

Oleh itu, untuk mengawal penyalahgunaan lafaz talak serta agar mengikut etika, maka mengikut peruntukan undang-undang, suami hendaklah menjatuhkan talak di dalam mahkamah.

Jika talak dijatuhkan di luar mahkamah, suami berkenaan akan dikenakan denda yang akan ditentukan oleh pihak mahkamah.