.

02 Jun 2009

AKAD NIKAH DUA KALI

Datuk Dr. Mashitah Ibrahim

SAYA ingin tahu mengenai isu akad nikah yang dijalankan dua kali tetapi berlainan wali. Saya mendapat tahu wali bakal isteri saya adalah tidak sah kerana dipercayai ibu beliau berkahwin menggunakan wali tidak sah. Ini membuat saya berasa tidak berapa yakin dengan status wali bakal isteri.

Bagi mengatasi masalah ini, saya mencadangkan untuk berkahwin menggunakan wali hakim secara senyap-senyap dan memberitahu keluarga selepas kami bernikah (dan bernikah sekali lagi berwalikan ayah bakal isteri). Keraguan timbul apabila ibu bakal isteri dikatakan anak tidak sah taraf tetapi nenek dan datuknya tidak mahu mengakuinya.

Saya mencadangkan perkara ini untuk mengelakkan pertengkaran dan masalah berbangkit pada masa depan. Saya ingin tahu, adakah saya boleh mengambil tindakan begini? Adakah kami boleh berkahwin menggunakan wali hakim? Adakah ayah bakal isteri boleh menjadi wali? Adakah akad nikah kali kedua akan memberi kesan pada akad pertama?

ADAM
Wilayah Persekutuan


JAWAPAN
Akad nikah tidak perlu dijalankan dua kali. Hanya sekali saja yang penting menepati syarat sah pernikahan itu. Daripada pernyataan saudara, apa yang saya faham ialah keraguan bermula daripada kesahihan pernikahan ibu mentua dan bapa mentua kerana datuk menjadi wali kepada anak perempuan/ibu mertua yang disyaki anak tidak sah taraf.

Mana-mana pihak yang mengesyaki kesahihan sebuah perkahwinan hendaklah mengemukakan bukti kepada dakwaan keraguan berkenaan. Apa yang perlu tuan buat sekarang ialah memastikan siapakah wali yang sah dan layak menjadi wali. Demi kesahihan pernikahan, semua pihak wajib berterus terang, jika ada maklumat yang disembunyikan maka dia dipertanggungjawabkan sepenuhnya.

Bukti itu hendaklah dibawa ke mahkamah, yang akan mempertimbangkannya. Jika benar seperti dakwaan, maka perkahwinan ibu mentua akan dibubarkan dan barulah bakal isteri boleh disabitkan sebagai anak tidak sah taraf yang memerlukan wali hakim.

Jika sekadar syak saja tanpa sebarang bukti kukuh, tidak wajar hendak menggunakan wali hakim bahkan hendaklah diteruskan ayahnya sebagai wali kepada perkahwinan.